Labels

Search This Blog

21 October 2023

Mechanical Transmission - Volvo Truck

Mechanical Transmission - Volvo Truck

ATO2612F

Housing

  1. Clutch housing
    • Clutch cylinder.
    • CVU
    • Countershaft brake.
    • Air ducts and oil distribution channel
  2. Main housing
    • Main shaft
    • Countershaft
    • Reverse shaft
    • Input shaft
    • Gear shifting mechanism
    • Oil pump
    • Air and oil distribution channels
  3. Range gear housing
    • Range gear with shift mechanism
    • Output shaft
    • Connection for the optional PTO, retarder and emergency steering pump
  4. Oil filter housing
    • Oil filter
    • Oil cooler (optional)

Shafts

  1. Input shaft
  2. Main shaft
  3. Output shaft with range gear
  4. Countershaft
  5. Reverse shaft
  6. PTO shaft (optional)

Input Shaft

  1. Input shaft
  2. Tapered roller bearing
  3. Split gearwheel (low split in direct drive/high split in overdrive)
  4. Engaging sleeve (three positioned (split gear - neutral - split gear))
  5. Split gear synchronizer
  6. Needle bearing


Input shaft (1) meneruskan engine power menuju ke gearbox. Input shaft berputar searah jarum jam (clockwise direction) jika dilihat dari depan.Split gearwheel (3) terletak pada input shaft dengan needle bearing (6). Split gear synchronizer (5) terpasang pada input shaft antara split gear dengan engaging sleeve (4).

Main Shaft

  1. Tapered roller bearing (front)
  2. Tapered roller bearing (rear)
  3. Sun wheel (range gear)
  4. Oil distribution pipe
  5. Third basic gear
  6. Second basic gear
  7. First basic gear
  8. Reverse gear
  9. Engaging sleeve (three positioned (third gear - neutral - second gear))
  10. Engaging sleeve (three positioned (first gear - neutral - reverse gear))
  11. Sensor wheel (main shaft speed)
  12. Dual tapered roller-bearing
  13. Needle bearing

Main shaft memiliki duct drilled (lubang tembus) ditengah untuk oil distribution pipe (4). Main shaft memiliki empat gear dan dua engaging sleeve. Basic gear ketiga (5) berfungsi juga sebagai split gear terpasang pada shaft menggunakan dual tapered roller bearing (12). Basic gear kedua (6), Basic gear pertama (7) dadn reverse gear (8) terpasang pada main shaft menggunakan needle roller bearings (13). Engaging sleeve (9) dan (10) berfungsi untuk menghubungkan atau melepaskan gear terhadap main shaft.

The sun wheel (3) terpasang secara fixed pada bagian ujung belakang main shaft. Sensor wheel (11) terpasang pada main shaft pembacaan kecepatan putaran dari main shaft

Output Shaft

  1. Output shaft
  2. Range gear
  3. Engaging sleeve (range gear)
  4. Retarder gear (optional)
  5. Ball bearing

Output shaft (1) dan range gear (2) terpasang di dalam range gear housing menggunakan ball bearing (5). Output shaft terdiri dari sun gear, planet gears serta ring gear. Sun gear yang terpasang fixed pada main shaft memberikan low dan high range gear ratio.

Countershaft

  1. Tapered roller bearing (front (clutch housing))
  2. Tapered roller bearing (rear (gearbox housing))
  3. PTO shaft (optional)

Countershaft memiliki lima fixed gear. Tiga gear yang pertama dapat diganti jika mengalami kerusakan. 

Reverse Shaft


  1. Oil pump
  2. Reverse idler gear
  3. Needle roller bearing

Countershaft yang menggerakan reverse shaft. Reverse idler gear (2) terpasang pada reverse shaft menggunakan needle roller bearing (3). Reverse idler gear mengubah arah putaran (rotational direction) dari main shaft. Reverse idler gear menggerakan oil pump (1).

Range Gears

  1. TECU
  2. Main shaft (sun gear installed at the end of the shaft)
  3. Selector fork (range gear)
  4. Ring gear
  5. Planetary gears

Selector fork (3) didalam range gear housing yang mengendalikan range gear. Solenoid valve mengendalikan selector fork. Range gear housing memiliki planetary gear (5 planet gears dan sun gear) yang dapat menghasilkan dua perbedaan output ratio.

Low Range 


Pada posisi low range, ring gear (2) dikunci terhadap range gear housing, sehingga memaksa planet gear (3) pada planet gear carrier (1) untuk berputar bersama dengan sun gear (4). Output shaft kemudian berputar lebih lambat daripada main shaft dengan gear ratio 4.31:1.

High Range 


Pada posisi high range, the ring gear (2) dilepas pengunciannya dari range gear housing. Planet gear (3) terhubung bersama dengan planet gear carrier (1). Planet gear carrier bersama dengan sun gear (4) berputar sebagai satu kesatuan. Main shaft dan output shaft berputar dengan kecepatan yang sama dengan gear ratio 1:1.

Materi terkait :

No comments:

Post a Comment

Electronic Air Drier - Volvo Truck

Air Drier, General Electronic air drier bekerja berdasarkan prinsip yang sama seperti pendahulunya yang dikontrol udara. Perbedaannya, e...